Seuraa meitä:
Kouluhyvinvointi pitää sisällään kouluyhteisön jäsenten yhteisöllisen hyvinvoinnin osa-alueet. Kouluhyvinvoinnin keskiössä ovat oppilaat, eli lapset ja nuoret. Oppilaiden kouluhyvinvointia voidaan vahvistaa monilla eri tavoin mm. opettamalla koulussa hyvinvointitaitoja sekä huomioimalla aktiivisesti oppilaiden yksilötason ja ryhmätason hyvinvoinnin eri osa-alueet koulussa. Kouluhyvinvoinnin teemat koskettavat koulun aikuisia työyhteisönä, mutta myös koteja, perheitä ja huoltajia, joiden sujuva ja myötätuntoinen yhteistyö koulun aikuisten kanssa rakentaa osaltaan kouluhyvinvointia lapsille ja nuorille.
Hyvinvoivassa ja myötätuntoisessa koulussa jokainen kokee olevansa tärkeä ja arvostettu yhteisön jäsen – ja samalla jokaisella kouluyhteisön jäsenellä on vastuu siitä, kuinka jokainen kohtaa ja kohtelee kaikkia muita. Hymy-taidot toimivat koko kouluyhteisön hyvinvointia vahvistavana tasona, jossa jokainen voi kohdata toiset ystävällisellä hymyllä ja tervehdyksellä.
Ryhdyimme kolmen koulun voimin rakentamaan hyvinvoivan ja myötätuntoisen koulun reseptiä Opetushallituksen 2-vuotisella rahoituksella 100 Koulua -hankkeessa. Halusimme tarjota kouluyhteisön kaikille jäsenille – oppilaille, opettajille ja vanhemmille – konkreettisia työkaluja ja tapoja vahvistaa inhimillistä hyvinvointia arjessa, matkalla kohti vastuullisempaa ja myötätuntoisempaa kouluyhteisöä ja maailmaa.