Seuraa meitä:
Hyvinvointiin keskittyvä koulukulttuuri yhteisöllisen oppilashuollon perustana -koulutusohjelma on opetushallituksen rahoittama täydennyskoulutus, jonka tarkoituksena on kehittää hyvinvointiopetusta ja hyvinvointia edistävää koulukulttuuria suomalaisiin kouluihin.
Koulutus on avoin kaikkien kouluasteiden oppilashuoltotyöryhmille, ja koulutushaun kautta koulutukseen valitaan 100 osallistujaa ympäri Suomea.
Hanke toteutetaan 18.1.2022 – 25.1.2023
***
Hakuaika 17.12.2021 asti.
Koulutukseen valituille ilmoitetaan 30.12.2021 mennessä koulutuspaikan saamisesta.
Hakuaika on päättynyt.
Kouluyhteisöjen hyvinvointia edistävää toimintakulttuuria rakennetaan yhdessä koko koulun henkilöstön voimin, mutta jokaisen koulun oppilashuoltoryhmällä sekä sen jäsenillä on tärkeä ja merkityksellinen rooli hyvinvoivan koulukulttuurin luomisessa.
Hyvinvointiin keskittyvä koulukulttuuri yhteisöllisen oppilashuollon perustana -hankkeen tarkoituksena on lisätä koulun oppilashuoltoryhmän ja sen jäsenten osaamista positiivisesta pedagogiikasta ja laaja-alaisista hyvinvointitaidoista sekä kehittää omalle koululle hyvinvointisuunnitelma ja hyvinvointiopetuksen vuosikello. Hankkeen tavoitteena on tuottaa teoreettista ymmärrystä ja käytännön työkaluja yhteisöllisen oppilashuollon henkilöstölle lasten ja nuorten laaja-alaisen hyvinvoinnin parantamiseen sekä tukea hankkeeseen osallistujien omaa hyvinvointia. Koulutuksessa tehtävät interventiotehtävät jokaisen jakson jälkeen suunnataan suoraan koulun toimintakulttuurin kehittämiseen: kasvattajien ja oppijoiden hyvinvointia edistäviin toimenpiteisiin erilaisina toimintamalleina ja harjoitteina. Koulutuksen tarvelähtöisyys kartoitetaan ennen koulutuksen alkua oppilashuoltotyöryhmän itsearvioinnilla.
Koulutus perustuu osallistavaan, ratkaisukeskeiseen ja dialogiseen verkostoitumista edistävään työskentelytapaan. Koulutus perustuu positiivisen pedagogiikan interventioihin, jotka pohjautuvat positiiviseen psykologiaan. Koulutuksessa teoriaa avataan käytännönläheisesti ja sitä soveltaen koulun yhteisöllisen toimintakulttuurin rakentamisessa.
Jokaisella koulutuskerralla työstetään yhteisöllisen oppilashuollon ja kouluyhteisön toimintaan vietäviä käytännön hyvinvointi-interventioita, jotka viedään yksikön toimintakulttuuriin koulutuspäivien välisinä aikoina. Hankkeen päätteeksi osallistujat ovat tuottaneet omalle yksikölleen hyvinvoivan ja yhteisöllisen koulun kehittämiseen liittyvän toimitamallin ja oman koulun hyvinvoinnin vuosikellon. Koulutuksessa tuotettava materiaali ja kehitystehtävät jaetaan hankkeen verkkosivuilla sekä aoe. fi -sivustolle ilmaiseksi kaikkien suomalaisten koulujen saataville.
Tutor-ryhmätapaamiset neljä kertaa koulutuksen aikana 2,5 tuntia kerrallaan toteutetaan 2022 vuoden aikana viikoilla 6, 18, 40 ja 50.
Tutor-tapaamisajat tarkentuvat noin viikkoa ennen koulutuksen alkua.
1. Hanke starttaa ti 18.1.2022, klo 9.00.-15.30.
Positiivinen pedagogiikka ja hyvinvointi teorian ja tutkimuksen valossa
• Hankkeen aloitus ja esittely
• Positiivisen psykologian ja positiivisen pedagogiikan perusteet ja niiden hyödyntäminen aikuisen omassa hyvinvoinnissa.
• Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisten hyvinvointitaitojen hahmottaminen yhteisöllisen oppilashuollon ja koulun toimintakulttuurin kokonaisuudessa.
• Hyvän huomaaminen ja harjoittaminen hyvinvointitaitojen vahvistajina ja kouluyhteisön toimintakulttuurin luomisen vankkoina tukipilareina.
2. Toinen koulutuspäivä ke 16.3. 2022 , klo 9.00.-15.30.
Vuorovaikutus- ja vahvuustaidot yhteisöä vahvistamassa
• Vuorovaikutus- ja vahvuustaitojen harjoittamisen merkitys hyvinvoinnille, oppimaan oppimiselle ja kiusaamisen ehkäisemiselle.
• Omien ja muiden vahvuuksien huomaaminen ja käyttäminen.
• Vuorovaikutus- ja vahvuustaitojen oppiminen ja opettaminen yhteisötasolla, tiimissä ja yksilötasolla.
3. Kolmas koulutuspäivä 18.5. 2022 , klo 9.00.-15.30.
Läsnäolo- ja keskittymistaitojen merkitys hyvinvointiresurssina
• Läsnäolo- ja keskittymistaitojen harjoittamisen merkitys hyvinvoinnille ja oppimaan oppimiselle.
• Tietoisuus- ja läsnäolotaitojen oppiminen, opettaminen ja kehittäminen kouluyhteisön eri tasoilla.
• Läsnäolotaitojen hyödyntäminen aikuisen omassa hyvinvoinnissa.
4. Neljäs koulutuspäivä 7.9.2022 , klo 9.00.-15.30.
Itsensä johtamisen taidot ja ratkaisukeskeinen ajattelu
• Itsensä johtamisen ja ratkaisukeskeisen ajattelun harjoittamisen merkitys hyvinvoinnille ja oppimaan oppimiselle.
• Taidot johtaa omaa ajattelua, asenteita ja elämää vastuullisesti, tietoisesti ja ratkaisukeskeisesti.
• Taidot unelmoida, asettaa tavoitteita ja tavoitella niitä sinnikkäästi yksilönä, tiiminä ja työyhteisönä.
5. Viides koulutuspäivä 23.11.2022, klo 9.00.-15.30.
Myötätunto- ja tunnetaidot
• Myötätunto- ja tunnetaitojen harjoittamisen merkitys hyvinvoinnille ja oppimaan oppimiselle.
• Myötätunto- ja tunnetaitojen merkitys kiusaamisen ehkäisemiselle ja ennaltaehkäisemiselle.
• Myötätunto- ja tunnetaitojen integroiminen yksikön yhteisöllisen oppilashuollon kehittämissuunnitelmaan.
6. Hankkeen päätös ja projektitöiden/toimintasuunnitelmien esittelyt 25.1.2023, klo 9.00.-15.30.
Koulutuksen päätös
• Projektitöiden esittelyt tutor-ryhmissä
• Jatkosuunnitelmat ja koulutuskokonaisuuden koonti
• Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen kirkastaminen hyvinvointia tukevan toimintakulttuurin lähtökohdaksi.
Kouluttajina toimivat Pauliina Avola, Viivi Pentikäinen, Susanna Heikari, Jaana Ronkainen-Salminen, Pia Viljanen, Saija Benjamin, ja Päivi Kärki. Vierailevana tutorina Karoliina Vilander.
Kouluttajista voit lukea lisää täältä
Hankkeen www-osoite
www.positiivinenoppiminen.fi
Hankkeen yhteyshenkilö: Susanna Heikari
susanna@positiivinenoppiminen.fi
+358 40 3582711
Hankkeen alkamisaika
18.1.2022
Hankkeen päättymisaika
25.1.2023