Seuraa meitä:
Positive School Leadership -koulutus on suunnattu perusopetuksen ja oppilaitosten johtajille. Koulutuksen tavoitteena on perehdyttää osallistujat ymmärtämään, hallitsemaan ja soveltamaan systeemisen hyvinvoinnin koulujohtamisen osa-alueita. Koulutuksessa perehdytään yhteisölliseen ja systeemiseen hyvinvoinnin johtamiseen sekä tutustutaan hyvinvointijohtamisen kehittämiseen yhdessäjohtamisen menetelmien mukaisesti. Ohjelma perustuu positiivisen psykologian organisaatiotutkimukseen ja antaa valmiuksia soveltaa positiivisen johtamisen menetelmiä kouluyhteisön hyvinvoinnin vahvistamiseksi.
Ilmoittaudu mukaan koulutukseen TÄSTÄ.
Koulutus perustuu positiivisen psykologian organisaatiotutkimukseen pohjautuvaan positiivisen johtamisen viitekehykseen. Ohjelma antaa osallistujille valmiuksia ymmärtää ja soveltaa positiivisen johtamisen menetelmiä, joilla vahvistetaan koko kouluyhteisön hyvinvointia sekä edistetään henkilöstön ja oppilaiden jaksamista, motivaatiota ja myönteistä vuorovaikutuskulttuuria. Koulutuksessa syvennytään erityisesti siihen, miten hyvinvoivaa ja yhteisöllistä kouluyhteisöä johdetaan ja kehitetään positiivisen johtamisen menetelmillä yhteistoiminnallisesti sekä kuinka hyvinvointijohtaminen juurrutetaan osaksi koulun rakenteita ja toimintakulttuuria. Koulutus tarjoaa konkreettisia välineitä siihen, kuinka hyvinvoinnin edistäminen voidaan tehdä näkyväksi arjen käytännöissä, toiminnassa ja päätöksenteossa.
Koulutuksessa korostetaan johtotiimien ja yhteisön aktiivista ja yhteistoiminnallista merkitystä hyvinvoivan kouluyhteisön rakentamisessa Koulutukseen osallistuminen yhdessä oman koulun johtoryhmän tai rehtoritiimin kanssa tarjoaa mahdollisuuden kehittää hyvinvointia suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. Tavoitteena on, että osallistujat voivat jakaa oppejaan ja soveltaa koulutuksessa saatuja menetelmiä yhdessä tiimin kanssa omassa kouluyhteisössään. Positive School Leadership -koulutus toteutetaan kokonaisuudessaan etäopetuksena, mikä mahdollistaa osallistumisen valtakunnallisesti. Koulutuspäivät ovat vuorovaikutteisia ja tarjoavat runsaasti tilaa ajattelulle, menetelmien tutkimiselle ja yhdessä oppimiselle.
Koulutuksen aikana osallistujat pääsevät tutustumaan innostaviin käytännönläheisiin menetelmiin, joiden avulla kouluyhteisön hyvinvointi vahvistuu. Ohjelmaan sisältyy sovellettavia välitehtäviä, jotka tukevat koulutuksessa opittujen asioiden viemistä osaksi arjen käytäntöjä. Kaikki kirjoitustehtävät tehdään osana koulutuspäiviä, mikä vähentää osallistujien arjen kuormitusta ja mahdollistaa keskittymisen koulutuksen ydinsisältöihin. Koulutus on avoin rehtoreille, apulais- ja vararehtoreille sekä koulujen johtoryhmien jäsenille yhdessä tiiminä koulun tai yksikön rehtorin kanssa. Koulutusohjelma toteutetaan etäopintokokonaisuutena kontaktiopetuksena verkossa, joten osallistuminen on mahdollista kaikkialta Suomesta.
Positive School Leadership -koulutus on suunnattu perusopetuksen rehtoreille, apulaisrehtoreille, koulujen johtoryhmille sekä oppilaitosten esihenkilöille ja johtoryhmille.
Koulutuksen käytyään opiskelija osaa:
Koulutuskokonaisuus toteutetaan viitenä kontaktiopetuspäivänä zoom-alustalla verkossa. Ohjelma on vuorovaikutteinen ja innostava kokonaisuus, joka tarjoaa osallistujille konkreettisia keinoja kouluyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen ja johtamiseen. Koulutus ei vaadi osallistujilta laajoja ennakkovalmisteluja tai ylimääräistä työskentelyä koulutuspäivien ulkopuolella. Kaikki kirjoitustehtävät tehdään osana koulutuspäiviä, mikä helpottaa osallistumista ja vähentää kiireisten ammattilaisten arkikuormitusta.
Koulutuksen aikana osallistujat pääsevät kokeilemaan innostavia ja käytännönläheisiä tehtäviä, joiden tavoitteena on tukea ja vahvistaa oman kouluyhteisön hyvinvointia. Nämä välitehtävät ovat helposti sovellettavissa arkeen ja tarjoavat konkreettisia työkaluja johtamisen ja työyhteisön kehittämiseen. Koulutuksen lopuksi osallistujat laativat henkilökohtaisen pohdintatehtävän, jossa he arvioivat koulutuksen antia ja pohtivat, miten opitut asiat voi hyödyntää oman yhteisön hyvinvoinnin edistämisessä. Tämä tehtävä toimii samalla käytännön suunnitelmana, joka tukee oppien viemistä osaksi koulun arkea.
JAKSO 1: Perjantai 14.11.2025
Hyvinvoivan kouluyhteisön johtaminen
Hyvinvoivan ihmisyhteisön johtamisen tutkitut perusteet
Työhyvinvoinnin johtaminen yksilöllisesti ja yhteisöllisesti
Positiivisen psykologian ja positiivisen johtamisen uudet tuulet
Positive School Leadership -tutkimuksen ja teorian käytännön sovellukset
JAKSO 2: Torstai 15.1.2025
Hyvinvoivan kouluyhteisön ihmissuhteiden ja rakentavan vuorovaikutuskulttuurin johtaminen
Koulun hyvien ihmissuhteiden johtaminen ja edistäminen
Rakentavan vuorovaikutuksen teoria, taidot ja käytäntö
Yhteisöllisen vuorovaikutuskulttuurin johtaminen
Haastavaien vuorovaikutustilanteiden ratkaiseminen ja johtaminen
JAKSO 3: Perjantai 12.3.2026
Vahvuuskeskeisen yhteisön rakentaminen, vahvistaminen ja johtaminen
Yksilöllisten ja yhteisöllisten vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen
Vahvuuskeskeinen johtaminen ja palautekulttuurin vahvistaminen
Yksilöiden, tiimien ja työhyvinvoinnin johtaminen vahvuuksilla
Koko koulun yhteisöllisen vahvuuskulttuurin tietoinen kehittäminen ja johtaminen
JAKSO 4: Torstai 23.4.2026
Merkityksellisyyden ja arvo-ohjautuvan yhteisön johtaminen
Merkityksellisyyden yhteys hyvinvoivan kouluyhteisön ja työyhteisön johtamiseen
Arvo-ohjautuvan yhteisön kehittäminen, vahvistaminen ja johtaminen
Arvo-työpaja, joka on mahdollista ohjata omalle yhteisölle mallin mukaan
Kuinka arvot viedään arkeen käytännöksi, toiminnaksi ja teoiksi koko kouluyhteisölle
JAKSO 5: Perjantai 4.9.2026
Positiivisen pedagogiikan ja hyvinvointiopetuksen johtaminen
POSITIVE EDUCATION – hyvinvointiopetuksen pedagogiikka ja taidot
Positiivisen pedagogiikan johtaminen ja hyvinvointiopetuksen kehittäminen
Hyvinvointiopetuksen tärkeys, merkitys ja johtaminen
HYVÄÄ KASVUA -hyvinvointiopetuksen opetussuunnitelman käyttöönotto
Koulutus toteutetaan kokonaan verkossa.
Pe 14.11.2025 klo 9.00–15.30
To 15.1.2025 klo 9.00–15.30
Pe 12.3.2026 klo 9.00–15.30
To 23.4.2026 klo 9.00–15.30
Pe 4.9.2026 klo 9.00–15.30
Etäkoulutuspäivät toteutetaan kontaktiopetuksena zoom-alustalla vuoronperään joko perjantaina tai torstaina. Päivien aikataulu on klo 9.00–15.30. Päivän keskellä on tunnin lounastauko klo 11.30–12.30 sekä iltapäivällä kahvitauko klo 14.00–14.15.
1480 €
Viimeistään 30.10.2025
Koulutusvahvistus postitetaan osallistujille noin viikkoa ennen koulutusta.
Ilmoittautuminen voidaan perua veloituksetta 30.10.2025 mennessä. Mikäli ilmoittautuminen perutaan myöhemmin tai peruutusta ei tehdä lainkaan, perimme koko koulutusmaksun.
Koulutusmaksut ovat perintäkelpoisia (Laki n:o 706/2007). Ilmoittautumisen peruminen on tehtävä aina kirjallisesti sähköpostitse toimisto@kesyli.net
rehtori Mari Smolander, puh. 050 441 4345,
Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirja
KUKOISTAVA KASVATUS on ainutlaatuinen käsikirja positiivisen pedagogiikan, laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen ja ratkaisukeskeisen valmennuksen voimasta kasvatustyössä.