Positive Education Oy keskittyy positiivisen psykologian, positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen sekä ratkaisukeskeisen valmennuksen (coaching) kouluttamiseen laajoissa koulutusohjelmissa Suomessa ja ulkomailla.

Olemme kouluttaneet positiivista psykologiaa ja ratkaisukeskeistä valmennusta yli 15 vuoden ajan Suomessa tuhansille yksilöille sekä yhteisöille pitkän valmennus- ja koulutusuramme aikana. Erityisosaamistamme on tuoda tieteellinen tutkittu tieto sovellettavaksi hyvinvointiosaamiseksi opettajille ja kouluille sekä kouluissa opetettaviksi hyvinvointitaidoiksi. Vuonna 2020 laajennamme koulutustarjontaamme myös kansainvälisille markkinoille.

Seuraa meitä:

0
  • No products in the cart.
There is no posts!
0
  • No products in the cart.
0
  • No products in the cart.
RAUKES – Keskittymisen, rauhoittumisen ja stressinhallinnan taitojen oppiminen ja opettaminen koulussa (4 op) yhteistyössä Turun kesäyliopiston kanssa

RAUKES – Keskittymisen, rauhoittumisen ja stressinhallinnan taitojen oppiminen ja opettaminen koulussa (4 op)

Koulutusohjelman tavoitteena on kehittää koulujen sosiaalisesti kestävää toimintakulttuuria sekä lisätä ymmärrystä ja käytännön osaamista hyvinvoinnin, keskittymisen ja stressinhallinnan merkityksestä oppimiselle.

Koulutus on suunnattu peruskoulun 1-9 luokkien, lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajille, mutta se on avoin myös muille opetusalojen ammattilaisille, jotka haluavat vahvistaa osaamistaan oppimisen ja hyvinvoinnin taitojen edistämisessä.

Koulutus järjestetään yhteistyössä Turun kesäyliopiston kanssa.

Katso lisätiedot ja ilmoittaudu mukaan koulutukseen TÄSTÄ.

Aika

25.03. – 09.12.2026

Paikka

Koulutus toteutetaan etäopetuksena verkon välityksellä (Zoom). Saat sähköpostiisi osallistumislinkin ennen koulutuksen alkua. Voit osallistua tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Webinaarit myös tallennetaan ja ne ovat osallistujien käytössä koulutuksen ajan. Tarvitset toimivan nettiyhteyden ja tietokoneen peruskäyttötaidot. 

Sisältö

Koulutus sisältää neljä erillistä opetusjaksoa jotka muodostavat 4 opintopisteen yhtenäisen kokonaisuuden.

Koulutuksessa opiskellaan hyödyntäen Flipped -learning menetelmää, eli käänteisen oppimisen menetelmää. Flipped -learning menetelmässä opiskellaan ennakkomateriaalit ennen etäkoulutuspäivää videotallenteilta.

Ennakkomateriaalit Flipped -learning menetelmällä ennen etäkoulutuspäivää:
Flippaus -menetelmä mahdollistaa omaehtoisen, omaan rytmiin sopivan ja joustavan opiskelutavan perehtyä kunkin koulutuspäivän aiheisiin ja sisältöihin itsenäisesti sekä omalla aikataululla. Flipped -materiaalien sisällöistä keskustellaan etäkoulutuspäivissä ja ne työstetään yhdessä keskustellen.

Etäkoulutuspäivät Zoom -alustalla
Interaktiiviset etäkoulutukset, joita on yhteensä neljä (4) sisältävät teoriaa, käytännnön harjoituksia ja osallistavaa kokemukselllista opiskelua. Opiskelupäivien pääpaino on kokemuksellisessa harjoittelussa, jonka avulla osallistujat saavat ensikäden kokemuksen harjoitusten hyödyistä ja tehoista myös omassa työssään sekä omalle hyvinvoinnille.

Opintopisteet

4 op

Tavoite

Koulutusohjelman tavoitteena on kehittää koulujen sosiaalisesti kestävää toimintakulttuuria sekä lisätä ymmärrystä ja käytännön osaamista hyvinvoinnin, keskittymisen ja stressinhallinnan merkityksestä oppimiselle.

Vahvistaa opettajien ammatillista osaamista
Opettajat saavat menetelmiä ja työkaluja, joilla voidaan parantaa oppilaiden keskittymistä, itsesäätelyä ja oppimaan oppimisen taitoja. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on syvällinen ymmärrys oppimisen ja hyvinvoinnin taitojen merkityksestä sekä kyky soveltaa opittuja menetelmiä omassa työssään.

Tukea lasten ja nuorten hyvinvointia ja oppimaan oppimisen taitoja
Koulutus antaa valmiudet edistää oppilaiden taitoja hallita stressiä ja kehittää heidän edellytyksiään johtaa omaa oppimista ja ohjata omaa toimintaansa oppimista ja hyvinvointia edistävällä tavalla. Koulutus antaa valmiuksia kehittää oppilaiden edellytyksiä toisen asteen tutkinnon suorittamiseen.

Lisätä opettajien ja oppilaiden työkaluja sekä keinoja kouluviihtyvyyden ja oppimismotivaation edistämiseksi keskittymisen, rauhoittumisen ja stressinhallinnan taitojen avulla.
Osallistujat saavat konkreettisia sisältöjä ja työkaluja oppimaan oppimisen, keskittymisen ja stressinhallinnan opetukseen. Koulutus antaa valmiudet jalkauttaa keskittymisen, rauhoittumisen ja stressinhallinnan taitoja laajasti omaan kouluyhteisöön oppilaiden ja opettajien hyvinvointia ja oppimista tukemaan.

Tarkempi aikataulu

1. jakso: Hyvinvoinnin ja oppimaan oppimisen taidot (1 op)
Ke 25.3.2026 klo 14.00-19.30

Ensimmäisessä jaksossa keskitytään oppimaan oppimisen taitojen ja hyvinvointitaitojen perusteisiin.

Keskittyminen ja itsesäätely: keskittymisen ja itsesäätelyyn merkitys oppimiselle ja hyvinvoinnille.

Vahvuudet ja itsetuntemus oppimisen avaintaitoina: vahvuustaidot erityisesti voimavaravahvuudet sinnikkyys, itsesäätely ja myötätunto (itsemyötätunto) oppimisen, hyvinvoinnin ja keskittymisen taitojen tukena. Itsetuntemuksen vahvistaminen ja oppilaiden ja opiskelijoiden positiivisen minäkuvan kehittäminen sekä omien vahvuuksien ja oppimistyylin hyödyntäminen.

Erilaisten oppijoiden tukeminen: miten tukea opiskelijaa yksilöllisesti arjessa.

Työskentely:

  • Ohjattua pienryhmätyöskentelyä itsetuntemuksen ja keskittymisen taitojen kehittämiseksi.
  • Harjoituksia, joiden avulla opettajat ja oppilaat voivat tunnistaa ja ratkaista keskittymisen ja itsesäätelyn haasteita.

2. jakso: Läsnäoleva mieli voi hyvin (1 op)
Ke 16.9.2026 klo 14.00-19.30

Toisessa jaksossa perehdytään läsnäolon merkitykseen oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisessa.

Mindfulness ja stressinhallinta: positiivisen psykologian tutkimuksen ja mindfulness -tutkimuksen hyödyt oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta.

Keskittyminen arjessa: keskittymisen esteet ja strategiat niiden voittamiseksi, digihyvinvointi ja arjen työkalut keskittymisen vahvistamiseksi

Työskentely:

  • Ohjatut harjoitukset itsesäätelyn, stressinhallinnan ja oppimiskyvyn tukemiseksi
  • Käytännön mindfulness -harjoitukset ja keskustelua niiden vaiktuksista
  • Tietoisuustaitoharjoitusten suunnittelu ja toteutus arjen opetukseen

3. jakso:  Keskittyminen, vireystila ja fyysinen hyvinvointi (1 op)
Ke 4.11.2026 klo 14.00-19.30

Kolmannessa jaksossa syvennytään keskittymisen ja vireystilan säätelyn sekä fyysisen hyvinvoinnin merkitykseen oppimisessa.

Aivot ja oppiminen: tutkimustietoa keskittymisen ja itsesäätelyn tukemisesta.

Fyysisen hyvinvoinnin merkitys: liikunnan, ravitsemuksen ja unen vaikutus oppimiseen ja jaksamiseen.

Digihyvinvointi: nuorten tukeminen digitaalisten laitteiden käytössä hyvinvointia tukevalla tavalla.

Työskentely:

  • Pienryhmätyöskentelyä palautumista ja keskittymistä tukevien harjoitusten suunnittelemiseksi omaan opetukseen
  • Tietoisuustaitoharjoitusten jalkauttaminen ja integroiminen omaan kouluyhteisöön
  • Yhteiskirjoittamista, jossa suunnitellaan ja jaetaan tuntisisältöjä arjen opetukseen

4. jakso: Rauhoittumisen, keskittymisen ja stressinhallinnantaidot oman elämän johtamistaitoina(1 op)
Ke 9.12.2026 klo 14.00-19.30

Viimeinen jakso kokoaa yhteen kurssin keskeiset teemat ja liittää yhteen laajan kokonaisuuden rauhoittumisen, keskittymisen ja stressinhallinnantaitojen merkityksestä oman elämän johtamistaitoina. Viimeisellä jaksolla saat työvälineitä tulevaisuuden koulu- ja työelämätaitojen kehittämiseen.

Itseohjautuvuus ja itsensä johtaminen: näiden teemojen merkitys lasten ja nuorten mutta myös aikuisen hyvinvoinnin ja oppimisen tukemisessa.

Henkilökohtainen hyvinvoinnin suunnitelma: osallistujat laativat henkilökohtaisen suunnitelman siitä miten aikovat jatkossa hyödyntää kurssilla opittuja taitoja omassa elämässä ja opetustyössä.

Työskentely:

  • Pienryhmätyöskentelyä, jaetaan kokemuksia harjoitusinterventioista ja jaetaan osaamista ja hyviä käytänteitä
  • Koulutusteemojen reflektointia ja koontia yhdessä tehtyjen harjoitusten sekä keskustelun keinoin
  • Henkilökohtaisen hyvinvointisuunnitelman laatiminen
Lisätietoja

Sisältöasiat:

  • Susanna Heikari, susanna@positiivinenoppiminen.fi, 040 358 27 11

Turun kesäyliopisto:

  • rehtori Mikko Suhonen, mikko.suhonen@turunkesayliopisto.fi. 044 720 1146
Hinta

480 €

Jos maksat koulutuksen itse ja haluat maksaa osallistumismaksun kahdessa erässä, kirjoita Lisätietoja-kenttään maksu kahdessa erässä. Erät tulevat maksettaviksi maaliskuu 2026 ja toukokuu 2026.

Ilmoittautuminen 11.03.2026 mennessä.
Ilmoittaudu tästä!

Koulutusohjelman kouluttajat

Susanna Heikari

  • Kasvatustieteiden maisteri, KM
  • Positive Education Oy:n osakas, kouluttaja ja kehittäjä
  • Sertifioitu CFM-Mindfulnessohjaaja
  • Luokanopettaja
  • Steinerpedagogi
  • MB Master Coach
  • Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen opettaja ja kouluttaja
  • Hyvinvointiopetuksen kehittäjä
  • Yli 10 vuoden kokemus opettajan ja kouluttajan työstä eri aihealueiden tiimoilta

Pauliina Avola

  • Kasvatustieteiden maisteri, KM
  • Positive Education Oy:n toimitusjohtaja ja koulutusohjelmajohtaja
  • Kukoistava kasvatus – Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirjan toinen kirjoittaja
  • Väitöskirjatutkija / Tohtoriopiskelija (TaY)
  • AmO Ammatillinen opettaja (psykologia, kasvatustiede)
  • MB Master Coach, EIF Enneagrammi-kouluttaja, NLP Practitioner
  • Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja
  • Yli 10 vuoden kokemus positiivisen psykologian, positiivisen pedagogiikan ja coachingin kouluttamisesta

Viivi Pentikäinen

  • Valtiotieteiden maisteri, VTM
  • Positive Education Oy:n perustaja ja koulutusohjelmajohtaja
  • Kukoistava kasvatus – Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirjan toinen kirjoittaja
  • Väitöskirjatutkija / Tohtoriopiskelija (Helsingin yliopisto)
  • MSc Applied Positive Psychology & Coaching Psychology -maisteriohjelma, University of East London
  • Työhyvinvointikouluttaja ja ratkaisukeskeisen valmennuksen opettaja 2005-2015 Namaste Oy
  • Yli 15 vuoden kokemus positiivisen psykologian, positiivisen pedagogiikan ja ratkaisukeskeisen valmennuksen kouluttamisesta

Piialiina Helminen

  • Teologian maisteri TM
  • Erityisopettaja
  • Väitöskirjatutkija/tohtorikoulutettava, From Self-Regulation to Inclusion – Experiences with Mindfulness Practice
  • Ratkaisukeskeinen Nepsy-valmentaja
  • Mindfulness-ohjaaja
Pauliina Avola ja Viivi Pentikäinen

KUKOISTAVA KASVATUS

Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen käsikirja

KUKOISTAVA KASVATUS on ainutlaatuinen käsikirja positiivisen pedagogiikan, laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen ja ratkaisukeskeisen valmennuksen voimasta kasvatustyössä.

Voit tilata kirjan osoitteesta www.kukoistavakasvatus.fi
Osta kirja
YouTube
LinkedIn
Share
RSS
Seuraa sähköpostilla