Tervetuloa Hymylään!
Pienessä alakoulussamme on 12 luokkaa, joista kaksi luokkaa opiskelee nykyisin tilanpuutteen vuoksi pienessä siirtokelpoisessa parakkirakennuksessa. Opiskelu ja opettaminen parakissa eli paviljongissa tai ylätalolla on omanlaistaan, koska olemme erillämme muusta kouluyhteisöstä. Kun meille viime keväänä varmistui, että saamme jatkaa samojen oppilaiden kanssa kolmannelle luokalle, ja aloitimme positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen opinnot, näimme parakin upeana mahdollisuutena sen tuoman lisätyön tai haasteiden sijaan. Paviljonki olisi loistava paikka toteuttaa hyvinvointiopetusta jo aiemmin hyvin toimineen yhteisopettajuuden pohjalta. Täällä sitä nyt ollaan!
Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutusohjelman sekä korona-ajan tuoman epävarmuuden ja erityispiirteiden myötä meille vahvistui ajatus siitä, että haluamme toteuttaa hyvinvointiopetusta tavoitteellisesti, järjestelmällisesti ja säännöllisesti sekä oman työssä jaksamisen että oppilaiden elinikäisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Erillinen rakennus omassa rauhassa oppilaille tutun tammilehdon kupeessa on myös tilojen puolesta inspiroiva ympäristö hyvän kasvattamiseen.
Vaikka rakkaalla lapsella on monta nimeä, emme oikein koskaan ole sisäistäneet siirtokelpoiselle rakennukselle yhtä ainoaa nimeä, ja puheessa ovat vilisseet sikin sokin paviljongit, parakit ja ylätalot. Halusimmekin keksiä rakennukselle uuden nimen, joka tekisi siitä meidän oman, olisi helppo muistaa ja samalla toisi myönteisellä tavalla esiin oppimisen iloa, hyvinvointia, hyvää mieltä, toisten huomioimista sekä paljon muuta hyvää. Koulussamme on jo valmiina hyvinvointisuunnitelma, jonka nimi on Lähteellä. Vaikka yleensä osallistamme lapsia todella paljon ideointiin, tässä yhteydessä halusimme keksiä nimen itse, yllätykseksi lapsille. Pyörittelimme mielessämme erilaisia “sloganeita”, kuten Hymyjä Lähteellä, Hyvää mieltä yhdessä, Hymyjä ylätalossa… Ja kas, saammeko esitellä: Hymylä!
Itsekin innoissamme uudesta kuvaavasta nimestä halusimme järjestää lapsille juhlat uuteen rakennukseen siirtymisen kunniaksi ja näin päätettiin pitää Hymylän avajaiset. Avajaisjuhlallisuuksiin sisältyi juhlapuhe ulkona Hymylän portailla, avajaisnauhan leikkaaminen rehtorin toimesta, juhlamalja ja herkkuja sekä leikkimielinen hyvinvointitaitoihin liittyvä Kahoot-visailu. Juhlapuheessa mainitsimme, että vaikka toisinaan juhlitaan jonkin asian saavuttamista, me halusimme järjestää juhlat kannustamiseksi ja ilontuojaksi uudenlaisen alussa.
Koulutusohjelmassa olemme käsitelleet paljon onnellisuustaitoja. Onnellisuutta luonnollisesti lisää yhteyden kokeminen toisiin ihmisiin. Kukapa meistä yksinäisenä kovin onnellinen olisi. Yhdessä koetut myönteiset tunteet herättävät meissä samankaltaisia tuntemuksia, ja saavat aikaan samojen hormonien erityistä, kuin esim. rakkautta kokiessamme, ja näinpä yhteisiä pieniä tai suuria ilon hetkiä voidaan nimittää rakkauden mikrohetkiksi. Onnellisuuttamme lisää myös tällaisten hetkien ja mukavin muistojen vaaliminen. Halusimmekin, että Hymylän avajaisjuhla voisi olla meille kaikille tällainen yhteinen myönteinen kokemus, “rakkauden mikrohetki”, johon voisimme myöhemmin ilolla palata ja sitä lämmöllä muistella.
Tästä alkaisi yhteinen taipaleemme Hymylässä kaiken koulutuksesta saadun hyvän ravitsemana. Se sisältäisi jotain vanhaa (tutut oppilaat ja opepari), jotain sinistä (Hymylän sisustus sekä metsän takaa siintävä taivas) ja jotain lainattua (paljon upeita hyvinvointitaitoihin liittyvää materiaalia koulutusohjelmasta)!
Hyvää myötätuulta toivottaen, Anna ja Minna